måndag, oktober 27, 2008

Dansk Flexicurity = Hire & Fire!

Datorn med internet och TV med dekoder (Discovery och NatGeo)är: Fantastiska källor
till kunskap och information! Men även fantastiska tjuvar av tid, det är så lätt att fastna!

Cissi en kompis från förr frågade mig på Facebook: Jobbar du heltid med politiken?

Då svarade jag: Nej jag är fritidspolitiker, d.v.s. jag lägger ca 2 dagar i månaden, dagtid
på politik & dyl. Senast har jag jobbat på City Sightseeing i Köpenhamn.
Som administratör av det automatiserade guidnings-systemet och förare.

Jag har fått prova på ena halvan av den så kallade Danska FlexiCurity'n.
I Danmark, är det ett helt annat arbetsklimat, det är betydligt lättare att få ett jobb,
men även lättare att mista det. Detta skiljer sig från den "Svenska modellen", där
man har betydligt bättre anställningstrygghet, till skillnad från Dansk FlexiCurity.
Förespråkare av Dansk FlexiCurity, som de hävdar är en bra kombination av:
FLEXIbility och seCURITY, hävdar att Danskarna resonerar så här: "Det är ingen big
deal att bli av med jobbet" och "förlorar jag ett jobb - så står mig tusen åter".

MEN! Nu har jag jobbat i Danmark - på ett företag där flera kollegor blev sparkade under
den perioden jag var där och flera duktiga erfarna kollegor beslutade sig för att sluta!
Flera av kollegorna som fick sparken, blev väldigt besvikna och kände sig svikna och
lurade. En kollega som tidigare varit facklig representant slutade, och sa:
Det är det bästa jag har gjort!

Trots dessa negativa erfarenheter, så säger jag till vänner & bekanta som är
arbetslösa: : Sök jobb i Danmark! Øresunddirekt är en informationstjänst som är
en utmärkt resurs! I Danmark är det betydligt lättare att hitta jobb, än i Sverige.

Men först och främst så rekommenderar jag fortfarande studier!
Att studera är ett utmärkt sätt att stärka dig som person, men även att förbättra
dina chanser på arbetsmarknaden och/eller som rehabilitering för den som är sjuk.