tisdag, september 06, 2005

Uppdrag granskning om Aktivitetsgarantin, var bra.

SVTs Uppdrag granskning om Aktivitetsgarantin, var bra tycker jag.

Förvisso så är min kritik hårdare mot aktivitetsgarantin och jag hade gärna sett
att Uppdrag gransknings redaktion hade vågat ta i lite mer, vågat måla med den
"breeeeeda penseln". Men jag är nöjd och positivt överraskad.

Men ära den som äras bör, så min elaka kommentar om SVT
i föregående post/inlägg, har jag nu tagit bort.

Jag citerar från Uppdrag gransknings sida om reportaget:
"
En utredning visade redan för tre år sedan att aktivitetsgarantin inte ökar
möjligheten att få ett vanligt arbete på den öppna arbetsmarknaden.
Det kan bero på att arbetssökande inom aktivitetsgarantin i mindre utsträckning
än andra hinner söka jobb på egen hand, vid sidan av arbetsförmedlingen.

Sedan starten för fem år sen har över 100 000 personer gått genom aktivitets-
garantin, en fördubbling sedan år 2000. De som deltagit i aktivitetsgarantin
anvisas ofta arbeten som de inte passar för, och därför kommer de tillbaka till
aktivitetsgarantin. Idag deltar 45 000 i aktivitetsgarantins program.
För många av dessa blir det flera kurser under samma år.

Enligt AMS egen statistik har 18 000 arbetslösa deltagit i aktivitetsgarantin och
liknande arbetsmarknadspolitiska åtgärder i 7 års tid under den senaste 10-års
perioden. AMS beskriver dessa som personer med en besvärlig arbetshistoria.
De långtidsarbetslösa som vågar uttala sig kallar aktivitetsgarantin för ett
vuxendagis.

Sveriges grundlag hävdar fortfarande allas rätt till arbete och att det särskilt
åligger det allmänna att trygga rätten till arbete. Många arbetslösa upplever
istället att dom tvingas in i ett åtgärdssystem som gör dem personligen ansvariga
för arbetslösheten, och som bryter ner deras motståndskraft.
- I den form aktivitetsgarantin finns idag ska den definitivt inte vara kvar,
den måste individanpassas, konstaterar arbetslöse Per Joppien. "